Bir Yapı Projesindeki 7 Önemli Performans Göstergesi (KPI)

Yazdır

Bir Yapı Projesindeki 7 Önemli Performans Göstergesi (KPI)

Bir proje boyunca birçok önemli bilgi toplanır ve analiz edilir. Bu analizlerin birçoğu işin planlanması, ilerlemesi, maliyeti ve personel bilgileri ile ilgilidir. Ayrıca iş güvenliği, çevre, finans ile ilgili kişiler de analiz ve raporlamalar da yaparlar. Tüm bu bilgiler proje yönetici ve mühendislerine doğru konulara odaklanmalarına yardımcı olur.

kpi content

Ancak kalite anlamında da takip edilmesi gereken önemli performans göstergeleri (KPI) vardır.

1. Uygunsuzluk raporunun (NCR) yazılması ile aksiyon alınması arasında geçen süre:

Bu bilgi alt yüklenicilerin ve sorumluların uygunsuzluklara ne kadar önem verdiklerini gösterir. Antiyenin ilerlemesi devam ederken açılan bazı uygunsuzluklar ileriki aşamalarda kapanamayacak hale gelebilir. Bu nedenle hemen önlem almak daha kolay ve maliyetsiz bir şekilde uygunsuzluğun kapatılması için önem taşır. Aynı zamanda bir iletişim problemi nedeniyle de uygunsuzluk ile ilgili bilgiler doğru kişilere iletilmemiş olabilir.

2. Uygunsuzluğun açılması ile kapatılması arasında geçen süre:

Bir NCR ile ilgili karar verildiğinde sonuçlandırılması için çok uzun zaman geçmemesi gerekir. Ancak karar veren ile uygulama yapacak birim ve ekiplerin farklı olması durumunda problemler çıkabilir. Uygulama yapacak ekibin fikri alınmadan ya da gerekçeleri açıklanmadan karar alınıyor olabilir. Eğer uygunsuzluğun açılması ile kapatılması arasında çok uzun süre geçiyorsa bu kişilerin ne yapacaklarını bilmedikleri ve yardıma ihtiyaç duyduklarını gösterebilir.

3. Kritik dokümanların onay durumları:

Bu beklide en önemli göstergelerden biridir. Prosedür, talimat, şartname, ITP gibi dokümanların olmaması ya da onaylanmaması kaliteyi direkt olarak etkilemese de yapılacak kontrol ve kayıtların belirsizliği nedeniyle eksik ya da yanlış yapılan uygulamalar olabilir. Müşteri ya da proje yöneticilerinin onayı olmadan, kullanılacak dokümantasyon ve tutulacak kayıtlar belirlenmeden başlanan projede sürekli bir belirsizlik ve tartışma olacaktır.

4. Uygunsuzlukların tekrarlanma oranı:

Aynı uygunsuzluğın birden fazla kez tekrar ediyor olması, yaşanan durumdan ders alınmadığının bir işaretidir. Bir diğer açıdan bakıldığında yeni personel ve ekipler ile eski tecrübelerin paylaşılmadığı da düşünülebilir. Ayrıca tutulan kayıtların sağlıklı bir şekilde arşivlenmesi, kalıcı çözüm üretmek için gerekli tedbirlerin alınması gerekliliğini de gösterir.

5. ITP'deki kontroller ile ilgili analizler:

ITP'de istenen kontrollerin tek seferde uygun olup olmadığı, tekrar sıklığı, kontrol için bekleme zamanları gibi değerler işin aksayan yanlarını görmek için işe yarayabilir.

6. Uygunsuzlukların bölge, ekip, alt yüklenici bazında karşılaştırılması:

Bu değerlerin bina bölümleri ekipler halinde karşılaştırılması işin ilerleyişindeki zayıf halkanın bulunmasında kullanılabilir. Ayrıca ileriki dönemlerde yapılacak işler için de hangi alt yüklenicilerle çalışılmaı gerektiği ile ilgili de bilgi verir.

7. Dokümantasyonun izlenmesi:

İşin bitirilen bölümleri ile ilgili dokümantasyonun müşteri ile paylaşılması, mali konular ile ilgili yazışmaların süreleri gibi bilgiler, müşteri memnuniyeti ve mali kayıpların yaşanmaması için önemlidir.

Elbette ki bunlardan başka birçok konuda analizler ve değelendirmeler yapılabilir. Her firmanın ve müşterinin kendine has takip etmek isteyeceği önemli konular olacaktır.